Choď na obsah Choď na menu

Cesta ku kvalitnej fotografii - 5. časť

24. 3. 2009

Dnešným dňom 27.03.2013 je spustená moja oficiálna stránka

www.peterkiska.com

kde budem pridávať nové články, fotografie... Verím, že sa Vám bude páčiť :)

 

Cesta ku kvalitnej fotografii - 1. časť

Cesta ku kvalitnej fotografii - 2. časť

Cesta ku kvalitnej fotografii - 3. časť

Cesta ku kvalitnej fotografii - 4. časť

Cesta ku kvalitnej fotografii - 5. časť

 

13. Zrastlice, tesné dotyky, nechcené línie, opustenie fotografie

Bohužiaľ celkom bežnou chybou sú tzv. zrastlice, keď dva predmety v celkom inej vzdialenosti sa na fotografii prekrývajú. Dokážu v horšom prípade aj rozosmiať publikum, čo obvykle nie je zámer (z hlavy vyrastá strom, v najhoršom prípade parohy v pozadí). Zrastlice sú dôsledkom nedôsledného nachádzania stanoviska na scéne a nevhodnej kompozícii fotografii. Vyvarujte sa ich teda!


Zrastlice dokážu skaziť nie jednu peknú fotografiu. Malá zrastlica sa dá retušovať, zbaviť sa ale veľkých zrastlíc je niekedy obtiažne. Stačí iba na to pomyslieť na scéne a urobiť malý krok na bok.

 
Pokiaľ sa dva predmety na fotografii len dotknú či sa hlavný objekt tesne priblíži k okraju fotografie, hovoríme o tzv. tesnom dotyku. Opäť je to nežiaduci jav, ktorý buď predmety nevhodne prepojí, alebo tesným dotykom s okrajom sa poruší celistvosť fotografie. Aj keď to pochopiteľne na reálnej scéne býva problém, snažte sa podobných chyb opäť vyvarovať.



Tesný dotyk dvoch predmetov v rôznej vzdialenosti od seba väčšinou nepôsobí dobre a vedie k perspektívnemu zmäteniu oka

 
Nechcené línie sú opäť modifikácia tesného dotyku či zrastlice a vznikajú v okamžiku, keď dva predmety sa dotknú či prekryjú a vytvoria spolu nechcenú a de facto neexistujúcu líniu, ktorá nevhodne vedie oko záberom.


Horšie je to v okamžiku, keď dochádza k zlému zarámovaniu fotografie k useknutiu ruky, hláv, časti postáv, keď budovy či predmety nie sú na fotografii celé atď. Na vine je opäť chybná kompozícia na scéne prípadne fotografovanie rýchlejších dejov  (šport, zvieratá), keď fotografia sa dá len obtiažne kontrolovať. Pokiaľ sa taká ,,nehoda“ stane, je niekedy lepšie ju dodatočným orezom zvýrazniť a tak ju ,,prerobiť na zámer“

 

 

 Momentka z albánskej pekárne na chlieb trpí zlým zarámovaním fotografie. Tmavá pec opúšťa fotografiu (vľavo dole) a pekár má nepríjemne useknutú ruku. Súčasne fotografia pôsobí nevyvážene – nahore je veľmi ľahký (monotónne dlaždičky) a dole veľmi ťažký (je tam príliš veľa prvkov a predmetov). Je to ale niekedy v terénu ťažké...

 

 

14. Výrez a orez

 

Je vcelku bežné, že sa na scéne nie všetko podarí. Hlavne pri reportáži či akčných fotografiách je na mieste obava, že hlavný objekt čiastočne opustí fotografiu, a tak sa z opatrnosti rámuje nie až tak celkom tesne ako by kompozícia vyžadovala. Taktiež udržať správny horizont a zvislice je pri reportáži obtiažne, a tak na radu prichádza dodatočný orez (výrez časti) fotografie v PC. Orezom sa dá tiež zbaviť nechcených cudzích prvkov, ktoré na poslednú chvíľu vnikli do záberu. Nájdením celkom iného orezu sa dá prípadne i opraviť chybne komponovanou pôvodnú fotografiu.

 

Uvedomte si však, že každým orezem v PC prichádzate o cenné pixely obrazu. Preto čím lepšie dokážete už na scéně zarámovať obraz, tým menší orez budete musieť následne robiť.

 

Táto fotografia bola na scéne veľmi zle zarámovaná. Kus dieťaťa vpravo, veľa miesta vľavo a nahore, dotyk ruky dole. Takto je teda nepoužiteľný.

 


Pri troška dobrej vôle sa ale v obraze dal nájsť lepší výrez, ktorý všetky problémy odstranil. Z pôvodných 6 MPix obrázku zostalo len  cca 2 MPix.

 

Do problémov s vhodným orezom sa dostanete aj v okamžiku, kedy pripravujete dáta pre konkrétny rozmer fotografie. Máte však požiadavku na fotografiu formátu napr. 13x18 cm, tak sa pri príprave môže rýchlo stať, že aj pôvodne dobre komponovaná a zarámovaná fotografia sa na pre daný formát nedá vhodne položiť. Máte potom v zásade 4 možnosti:

  • Pôvodnú fotografiu položiť na papier celú s tým že časť papieru zostane biela ako okraj, ktorý následne nožnicami odstrihnete. Zachováte kompozíciu i zarámovanie fotografie, budete mať ale fotografiu rôznych formátov – obrázok dole v ľavo.
  • Fotografiu orežete tak, aby sa vošla na formát, porušíte však pravidlo kompozície a rámovanie fotografie (orezané ruky, porušíte zlatý rez atď.) – fotografia dole vpravo.
  • Nájdete pôvodný originál fotografie a pokúsite sa nájsť iný výrez viac vhodný pre daný formát papieru.
  • Ako ad 1), ale pokúsite sa chýbajúce časti fotografie domaľovať či vyretušovať, čo u monotónnych pozadí ako je tráva, obloha atď. často našťastie ide.



Sú v zásade 2 stratégie ako fotografiu prispôsobiť konkrétnej veľkosti papieru. A. Síce bez orezu, ale s bielymi pruhmi (vľavo) alebo B. Bez bielych pruhov, ale s orezom. Orez však často spôsobí chyby kompozície (šípky).

 

15. Hľadajte zaujímavé miesta

Dobrý recept na zaujímavú fotografiu je navštevovať zaujímavé miesta, kde sa tak povediac ,,niečo deje“. Najlepšie tá, ktorá odpovedá vašej momentálnej nálade a tomu, čo radi fotografujete. Pekné miesta hľadajte aj keď nemáte so sebou fotoaparát a vracajte sa potom na ne s ním. Divy dokážete vyrobiť aj rôzny čas či rôzne počasie! Niektoré fotografie (napr. krajina) chcú proste ,,vychodiť“ a vracať sa i niekoľkokrát.

 
Nepočítajte tiež s tým, že fotografovanie bude vždy pohodlné a príjemné. Ak budete úzkostlivo chrániť svoju techniku a fotografovať len pri teplote 20 oC, v suchu, bezprašnom povetrí a v pokoji, asi pekný záber neulovíte. Dnešná technika už niečo vydrží a koniec koncov ste si ju zaobstarali pre fotografie – nie do klimatizovanej poličky! Pre pekný záber budete tak musieť občas i trochu ,,zariskovať“ a nešetriť seba a fotoaparát.    

 

Nedá sa nič robiť, pre pekný záber je treba niekedy trochu zariskovať. Doma v obývačke len ťažko ulovíte niečo nevšedného a zaujímavého.



16. Rozhodný okamžik

Vo fotografii sa používa termín ,,Rozhodný okamžik“. Je to tá magická stotina sekundy, v ktorej sú všetky prvky obrazu poskladané tak, ako majú a v ktorej keď stlačíte spúšť, tak zachytíte jedinečný a správny záber. Ľudia fotografujte pokiaľ možno v okamžiku, keď sa na Vás nesústredia – budú prirodzenejší.

 
Nenáhlite sa. Možno ste na správnom mieste, len to chce chvíľku počkať. Upokojiť sa, nechať  odzvoniť prvé často mätúce pocity a začať premýšľať. Chce to sa v pokoji poobzerať, prezrieť si scénu z niekoľkých miest a skúsiť niekoľko pohľadov. A ono to príde! Nezabudnite tiež v pokoji a s rozvahou nastaviť fotoaparát z technického pohľadu.

 

 


Chytiť rozhodný okamžik je samozrejme výrazne ťažšie u dynamických a akčných fotografiách ako u krajiny. Preto majte fotoaparát stále pripravený a pozerajte sa kolo seba.

 

17. Technicky správne

Sebelepšia fotografia je k ničomu, ak nie je technicky zvládnutá. Medzi technické zvládnutie sa dá počítať správnu expozíciu  vrátane správneho ISO citlivosti, správne zaostrenie a hĺbku ostrosti, správne vyváženie bielej, správne JPEG/RAW/TIFF parametre, správne ohnisko atď. Niečo sa dá v PC zachrániť, niečo sú však tak nevratné zmeny, že fotografia môže byť nanajvýš hrubo dokumentárna.



Záver

Kto čakal ,,algoritmus“ na peknú fotografiu, musí byť zákonite sklamaný. Žiadny totiž neexistuje a je to dobre, pretože keby existoval, stratila by fotografia svoje kúzlo a stala by sa priemyslom. S rešpektovaním pravidiel a zo súčasným technickým zvládnutím fotografie je však veľká šanca, že sa podarí vytvoriť estetickú a zaujímavú fotografiu. Aj keď k tomu niekedy digitálne fotoaparáty zvádzajú, necvakajte fotografie ako o život, ale snažte sa vrátiť iba s niekoľkými, ale zato tými správnymi fotografiami. Menší počet obrázkov Vám tiež dá priestor pre riadnu úpravu fotografie, zrovnanie zvislíc a horizontu, vyladenie orezu, kontrastu či farieb atď. Potom budete na svoje fotografie právom hrdí!


A preto si pred každým záberom položte otázky typu:

  • Čo chcete vlastne odfotografovať? Je to zaujímavé svetlo, mraky, ľudia a ich život, strom, chrobák, kvetina, more či abstraktná fotografia? Čo je hlavný objekt a prečo?
  • Bude fotografia niečím zaujímavá? Keď si ju bude prezerať partia ľudí v obývačke u kávičky zaujme ich niečím? Čím?
  • Akú emóciu chcete predať? Radosť, šťastie, smútok, dramatickú atmosféru, je to abstraktné či dokument? A čoho je to dokument?
  • Ako bude fotografia pôsobiť na formáte 10x15 cm?
  • Ako fotografiu dramaticky zjednodušiť? Čo vynechať a ako sa toho zbaviť?
  • Ako zdôrazníte a izolujete hlavný objekt? Ako budete fotografiu komponovať, aké vymyslíte popredie a pozadie?
  • Je teraz dobré svetlo? Je ho dosť? Ako zvládnete prípadné obtiaže svetelné podmienky?
  • Zvládnete fotografiu technicky? Stihnete zaostriť, neprekročíte dynamický rozsah, zvládnete (hlavne u DSLR) hĺbku ostrosti, ako vyvážite bielu?
  • Máte teraz trochu toho fotošťastia?

Pokiaľ na všetko odpoviete áno ste pripravení :) !

 

Pôvodný článok z www.digimanie.cz

Do slovenčiny preložil Peter Kiska